Luchtkwaliteit meten in de preventieve aanpak

De afgelopen jaren hebben we steeds meer onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de werkomgeving. We hebben daar verschillende redenen voor. Allereerst willen we dat alle werknemers een zo gezond mogelijke omgeving hebben om het werk te kunnen doen. Daarnaast is het welzijn van de werknemers tegenwoordig direct gekoppeld aan de productiviteit. Een goede sfeer op de werkvloer zorgt daarnaast voor een betere output en dat betekent dat de kwaliteit van de werkomgeving voorop moet staan in elk bedrijf waar aandacht is voor de maximale winst en de tevredenheid van de werknemers. Een punt dat hier vaak in vergeten wordt, is de luchtkwaliteit meten. De luchtkwaliteit meten geeft meer inzicht over de gevaarlijke deeltjes in de lucht, maar laat ook zien hoe hoog het zuurstofgehalte is en hoe gezond de werkomgeving écht is. Dat is van groot belang. Alle medewerkers ademen immers, maar alle machines, apparaten, papieren en schermen zorgen voor verslechtering van de luchtkwaliteit: meten is dus van groot belang om de situatie zo gezond mogelijk te houden. We raden al onze partners aan om te kijken naar de opties die BioLab biedt. Voor meer informatie kijkt u op biolab.nl.

De preventie aanpak bij luchtkwaliteit meten

Er wordt te vaak ingegrepen wanneer het te laat is. Het bekende ‘wanneer het kalf verdronken is, dempt men de put’. Daarom is het goed om te beginnen met luchtkwaliteit meten voordat er klachten binnengekomen zijn. Wanneer er al verschillende klachten binnengekomen zijn, is het luchtkwaliteit meten te lang uitgesteld. U wilt de gezondheid van uw werknemers op het eerste plan hebben. Dan is het verstandig om direct te kijken naar de mogelijkheden. We raden de preventieve aanpak sterk aan omdat het te laat kan zijn wanneer er symptomen zichtbaar worden bij de werknemers. Grijpt u in wanneer de omstandigheden langzamerhand verslechteren? Dan kunt u ziektes en andere problemen voorkomen – en dat is een stuk beter dan genezen. De luchtkwaliteit meten is dus eigenlijk heel logisch wanneer u altijd de beste mogelijke situatie op de werkvloer wilt. Wilt u dat uw medewerkers optimaal presteren? Dan is het belangrijk dat u hen de best mogelijke kansen biedt. Dat kan door ander kantoormateriaal te plaatsen, door machines of schema’s aan te passen of meer te luisteren naar wat de mensen precies zeggen op de werkvloer. Ook kunt u processen aanpassen zodat er optimaal gewerkt kan worden. Extra pauzes inlassen lijkt tijd te kosten, maar levert vaak extra output op. Combineert u dit met luchtkwaliteit meten en aanpassingen doen voordat er echte problemen ontstaan? Dan bent u goed op weg naar een betere situatie op de werkvloer.

Maak gebruik van de nieuwe kennis

Als ondernemer wilt u steeds voorop kunnen lopen op elk vlak. We raden onze partners daarom altijd aan om te kijken naar de nieuwste ontwikkelingen. Zoals luchtkwaliteit meten. Dit is natuurlijk op zichzelf geen nieuwe ontwikkeling, maar met de nieuwe kennis weten we steeds beter waar we op in moeten spelen en waar we op moeten letten bij het scheppen van een omgeving waarin alle mensen zo goed en optimaal mogelijk kunnen werken. Door hier extra aandacht voor te maken, wordt niet alleen de output beter. Het ziekteverzuim, iets dat bedrijven gemiddeld duizenden euro’s per jaar kost, wordt ook teruggebracht naar een veel lager bedrag. Dat betekent niet alleen dat u als bedrijf door kunt blijven draaien en uw targets kunt halen, het betekent ook dat de gezondheid van uw medewerkers erop vooruitgaat en dat is meer waard dan alleen maar omzet. Begin daarom vandaag nog met stappen zetten.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn